onsdag 19 december 2012

iPad i förskolan/förskoleklass

Kärt barn har många namn!!!

Det stämmer verkligen in på denna tekniska apparat. Ipad, Ipad 1, Ipad 2, Ipad 3, Paddan, läsplatta, lärplatta, surfplatta, iPhone, Android, Samsung eller surfbräda som svärmor säger:) På min förskola kallas den av barnen för iPad eller iPhone. Jag tror att det beror på att de flesta föräldrar har en iPhone i fickan och detta märkesnamn är känt hos barnen och lätt att använda även på läs/lärplattan. Hur som helst så är det en kär aktivitet som ofta efterfrågas.

Hårt arbete:

I början av terminen var det ett oändligt tjat om att få spela på iPaden. Var eviga eftermiddag gnälldes, tjatades och bråkades om att få spela, vem som ska vara etta, vem som ska sitta bredvid och tusen andra saker att kivas om när det bara finns en sak som alla måste samsas om. Vi pedagoger fick jobba hårt för att locka över barnen till andra aktiviteter som ex lek, sagor och skapande verksamhet. Vi slet vårt hår när stora 5 åringar slängde sig på golvet och storgrät för att batteriet var slut i surfplattan.

Men skam den som ger sig! Efter mycket bestämdhet och mycket, mycket, mycket lekande så har vi nu fått bukt på allt tjat. Barnen leker så att svetten lackar. Doktor, affär, billekar och familjelekar. Dom hoppar studsmatta, målar, bakar, bygger, sjunger, dansar och lyssnar på sagor mest hela dagarna. Och vi är så lyckliga för att läsplattan äntligen har blivit ett komplement till den verksamhet vi bedriver på förskolan. Nu används läsplattan till att dokumentera händelser, upptäckter göranden och naturligtvis även för att samspela kring i olika spel och appar.

Vi filmar och fotar barnens olika aktiviteter och pedagogerna har flera gånger uppmärksammat saker i läsplattan som annars inte hade upptäckts. Barn som kommer på att om man lägger saker på OH-apparaten så syns det på väggen, att flera barn har lärt sig att säga stopp om någon gör något dumt, att de riktigt små barnen samspelar i hallen framför dokumentationen av en aktivitet de varit med om. Barnen tittar på sig själva och sina kamrater i de olika små filmerna och på fotona och vi ser att de får små aha-upplevelser av allt igenkännande.

Upptäckter: Det vi också ser är att en del barn inte finns med på kort eller filmer. Vad beror det på? Är de sjuka mycket? Ser vi dem inte eller drar de sig undan? Det är mycket som kan framträda när man är mer aktiv i att dokumentera med läs/lärplattan. Vi har fått ett verktyg för att granska oss själva och barnens sätt att lära sig. Läsplattan ger direkt respons och hjälper oss att upptäcka våra brister och barnens kunskaper.

Läsplattan i vår verksamhet • Öva samspel • Öva turtagning • Träna språket • Fotografera • Filma • Dokumentera • Visa barnen deras vardag och deras olika upptäckter • Spela och lära sig olika strategier i olika appar • Vi kommer att använda läsplattan till mer dokumentation och se till att den blir mer pedagogisk.

Vi vill använda plattan för att göra både pedagoger, barn och kanske föräldrar uppmärksamma på vad det är barnen lär sig i sin lek och i sin interaktion med andra.

Läsplatta och specialpedagogik: Läsplattan kan användas för att stärka barn som har svårt med ex språket och som ofta inte är intresserade av att höra sagor eller att berätta hur som helst. Vi arbetar en del med att få dessa språksvaga barn att berätta vad de gör, hur dom tänkt och vad de ser på läsplattan just nu när de ”spelar”. Vi använder även läsplattan till att öva turtagning och samspel. Vilket kan vara svårt för en del barn.

Läsplattan och trådlöst Internet: Alla som använder Ipad eller samsungplattan pratar sig ofta varma för dess användningsområde inom förskolan och på så sätt sprids positiva ringar till andra inom vår verksamhet. Fler behöver få gå kurser, workshops eller studiecirklar i användandet av modern teknik och hur de kan arbeta med detta i sina olika aktiviteter.

Egen "Paddagogikträff" i Södertälje: Att ha en egen Paddagogikträff skulle vara bra för både Södertäljes pedagoger och för att vi ska få ut information och kunskap om vårt arbete med läs/lärplattor i förskola/förskoleklass. Om flera pedagoger på våra förskolor fick komma så tror jag att läsplattan skulle bli mer berättigad att använda som ett komplement till verksamheten utan att några skulle vara rädda för att den nya tekniken skulle skada eller förstöra något som förskolan byggt upp under alla år. /kopierat från ningen, skrivet av Cina Högström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar